Cinks uzturā, kā nomest lieko svaru

Plaši izplatīta un aktuāla problēma. Vēlamies nomest lieko svaru. Ko darīt, kā rīkoties? Ko vajadzētu ievērot? Kāda diēta jāievēro? Kā ir jāmaina uzturs, uztura paradumi? Kas jājautā uztura speciālistam? Šie un daudzi citi jautājumi nomoka pilnīgi visus cilvēkus, kuri vēlās atbrīvoties no liekajiem kilogramiem.

Šodien nedaudz par cinku. Cinks ir metāls, kuru mēs visi pazīstam no Mendeļejeva ķīmisko elementu tabulas un skolas sola, kurā ar to iepazināmies. Cinks ir ļoti būtisks mūsu organismam. Bez tā klātbūtnes uzturā nav iespējamas bioķīmiskās reakcijas mūsus, jo cinks jonu veidā nodrošina daudzus būtiskus vielu apmaiņas un sintēzes procesus cilvēka organismā.

Atbilstošs cinka daudzums organismā, ko rada mūsu uzturs, nodrošina šādas funkcijas:

  • Normālu DNS sintēzi,
  • Normālu skābju – sārmu līdzsvaru,
  • Normālu ogļhidrātu apriti,
  • Normālu psihes izziņas funkciju,
  • Normālu reproduktīvo funkciju,
  • Nomrmālu makronutrientu apriti,
  • Normālu taukskābju, olbaltumvielu un vitamīna A apriti,
  • Uztur labu kaulu, ādas, matu un nagu veselību,
  • Nodrošina labu redzi,
  • Veicina imūnsistēmas darbību,
  • Veicina testosterona produkciju,
  • Nodrošina vairogdziedzera hormonu sintēzi.

Liela daļa no augstāk minētajām funkcijām veicina arī augstu enerģijas patēriņu. Tam ir lielisks blakusefekts, kas palīdz nomest svaru, veicina mūsu dzimumfunkcijas, reproduktīvo funkciju, stiprina imunitāti un uztur citu funkciju atbilstošu darbību. Līdz ar to mēs varam apgalvot, ka zinka bagātīgs uzturs nodrošina svara zaudēšanas, labas reproduktīvās un citu uzskaitīto funkciju darbību.

Lai sasniegtu pozitīvu svara zaudēšanas efektu samērīgā daudzumā ir jāaizvieto uzturs ar pārtikas produktiem, kas satur augstu zinka koncentrāciju. Šādi pārtikas produkti ir:

  •  Tumšā šokolāde,
  • Jēra gaļa,
  • Zemesrieksti,
  • Ķirbju sēklas,
  • Arbūzu sēklas,
  • Teļa aknas,
  • Austeres,
  • Grauzdēti kviešu asni un citi graudaugi,
  • Liellopa rostbifs ar zemu tauku saturu.

Visaugstākā cinka koncentrācija no minētajiem produktiem ir austerēs. 100 gramu austeru, ko satur mūsu uzturs spēj nodrošināt teju 700% no zinka dienas devas pieaugušam cilvēkam.

Hmmm….varbūt tieši tādēļ Normandijā, kur austeru fermas ir ik uz soļa un ikdienas uzturs tās savā ēdienkartē iekļauj ikkatram francūzim ir tik maz ir sastopami korpulenti cilvēki.

Tomēr nolaižoties uz zemes un pielāgojoties mūsu vietējiem apstākļiem der izsvērt čipšu aizvietošanu ar melno šokolādi, konfekšu ar ķirbju sēklām un desu ar graudaugiem. Atcerēsimies – ēst veselīgi un sabalansēti nenozīmē ēst dārgi!