Sāls un asinsspiediens

Nomoka paaugstināts asinsspiediens? Teju 30% pieaugušo attīstītās valstīs slimo ar hipertensiju. Ko darīt? Vai vainīgs ir mūsu ikdienas uzturs? Diemžēl tas tā ir! Mēs paši nodarām sev ļaunu nepareizi ēdot.

Viens no lielākajiem pāri darītājiem mūsu veselībai ir sāls mūsu uzturā. Viennozīmīgi ir nepieciešams samazināt  sāls daudzumu uzturā! Ir pilnīgi nepiedodami piebērt klāt sāli pie pagatavotā ēdiena pat nepagaršojot to! Jums tas liekās muļķīgi? Jā, taču statistikas dati liecina par to, ka teju 30% no mums pieber sāli klāt ikdienas uzturam pat nepagaršojot to!

Paralēli visam mēs ikdienā lietojam jau gatavos pārtikas produktus – maizi, gaļu, desas, čipsus u.c. Diemžēl patlaban netiek noteikta maksimāli pieļaujamā sāls pievienošanas norma rūpnieciski gatavotajiem pārtikas produktiem. Rezultātā, lai pēc iespējas panāktu lielāku pārdodamā produkta svaru, tas tiek piesātināts ar vārāmo sāli. Šādi ražojot produkts var vairāk piesaistīt ūdeni un būt smagāks - līdz ar to izdevīgāks ražošanā ražotājam, jo ūdens un sāls nemaksā praktiski neko. Visu šo manipulāciju rezultātā mēs nopērkam gatavos pārtikas, kas sver daudz un maksā dārgi. Tiem klāt ir daudz pievienots vārāmo sāls, kas kaitē mūsu veselībai.

Ko darīt? Kā ir jāmaina mūsu uzturs? Ja ir paaugstināts asinsspiediens vai potenciāli draudi hipertensijai, attiecībā uz vārāmo sāli iesakam sekojošo:

  • samazināt pirkto gatavo pārtikas produktu daudzumu uzturā, kuram ir pievienots liels sāls daudzums – kūpinātu gaļu, zivis, sālītus produktus, desas, čipsus, fast-food, u.c.;
  • noteikti pārliecināties ar pārtikas produkta garšu, pirms izlemt vai tomēr pievienot tai sāli vai atturēties no tās;
  • pamazām pierast pie samazināta sāls daudzuma pagatavotajos produktos, jo mūsu garšas nianses tam adaptēsies un vairs neprasīs tik sāļus ēdienus;
  • lietot sāls aizstājējus. Klasiskā NaCl (vārāmās sāls) vietā lietot KCl sāli.

Iesakām arī konsultācijas ar dietologu, kas palīdzēs jums sabalansēt ikdienas uzturu un koriģēt to.