Uzturs gripas laikā

Izteikti aktuāla problēma šogad ir gripa. Liels salimušo skaits, smaga gripas norise, daudz komplikāciju un krietni lielāks nāves gadījumu skaits kā citus gadus. Ko darīt un kā stiprināt mūsu imūnsistēmu? Kā uzturs var palīdzēt šādu infekcijas slimību profilaksei? Par to kā palīdzēt sev un citiem cīnīties ar infekcijām no uztura viedokļa šodienas rakstā.

C vitamīns jeb askorbīnskābe ir viena no pašām būtiskākajām uzturvielām. C vitamīns ir enzīmu kofaktors, kas nodrošina kolagēna, karnitīna un neirotransmiteru sintēzi. Kā enerģijas avots tas piedalās virknes enzīmu vielmaiņā, kā, piemēram, tirozīna, dopamīna, prolīna, lizīna un citu. C vitamīns mūsu organismā darbojās kā antioksidants, prooksidants, imūnsistēmas stimulators un antihistamīns.

Pēdējie zinātniski pamatotie pierādījumi, ka C vitamīns, ko satur mūsu uzturs, nodrošina sekojošu labvēlīgu iedarbību mūsu organismam:

  • C vitamīns veicina ādas veselību,
  • C vitamīns veicina kaulu veselību,
  • C vitamīns veicina imūnsistēmas nomālu funkciju,
  • C vitamīns sekmē šūnu aizsardzību no oksidācijas radītās slodzes,
  • C vitamīns veicina enerģijas ražošanas procesus,
  • C vitamīns veicina nervu sistēmas veselību,
  • C vitamīns veicina psihes un psiholoģisko funkciju veselību,
  • C vitamīns veicina kolagēna sintēzi, kas saglabā labu asinsvadu veselību.

Ēdot sabalansēt C vitamīnu mums nodrošina uzturs. Pārtikas produkti, kas sartur visvairāk vitamīna C un kurus rekomendē uztura speciālists:

  • Kivi,
  • Brokoļi,
  • Puķkāposti,
  • Zaļie lapu salāti, zaļie lociņi,
  • Spināti,
  • Apelsīni, citroni, mandarīni, klementīni un citi citrusaugļi,
  • Melones,
  • Ananāsi,
  • Asie čilli un saldie pipari,
  • Ogas – ķirši, dzērvenes, avenes, upenes, zemenes un citas svaigas ogas,
  • Zirņi,
  • Briseles kāposti,
  • Kartupeļi.

Papildus ziemā gripas laikā uzturs ir jāpapildina vēl ar šādiem “pretgripas” pārtikas produktiem, kuriem ir izteikta pretvīrusu iedarbība:

  • Ķiploki, kas jālieto svaigā veidā,
  • Sīpoli,
  • Garšvielas – kurkuma, krustnagliņas un kanēlis,
  • Svaigas ogas,
  • Siltas zupas un buljoni.

Katram no šiem ēdieniem, ko satur mūsu uzturs ir pamatojums gripas un citu vīrusu saslimšanu profilaksē. Ķiploki un sīpoli satur dabiskas pretvīrusu vielas, garšvielas – antioksidantus, svaigas ogas – vitamīnus, Siltas zupas un buljoni palīdz paaugstināt mūsu deguna temperatūru. Deguns ir ieejas vārti infekcijai. Silts deguns nodrošina dabisko aizsargbarjeru un neļauj infekcijai nokļūt tālāk.

Veiksmi uztura sabalansēšanā un noturību pret gripu! Un atcerieties, ēst pareizi un sabalansēti nenozīmē ēst dārgi!