Liekā svara samazināšanas un notievēšanas noslēpumi

Nereti lasām: “Šī diēta tiešām strādā!” vai “Ar šo diētu liekais svars samazinājās par 5, 9 vai pat 20 kg”. Ietekmīgi pasaules mediji apkopo un publicē diētu topus, svara samazināšana ir daudzu grāmatu temats, notievēšana ir temats ko var dzirdēt, raisoties saviesīgām sarunām, draudzeņu pulciņā pie kafijas tases.

Svara samazināšana kopumā ir visu vecumu, visu dzimumu problēma, par kuru satraucas uztura speciālisti. Šīs problēmas risināšanai pievērsušies arī dažādu diētastehnoloģiju izstrādātāji. Viedtālruņos var pievienot aplikācijas, kas cilvēkam palīdz kontrolēt svaru un citus ķermeņa parametrus, fizisko aktivitāšu līmeni, uzņemto kaloriju daudzumu un redzēt savus sasniegumus cīņā ar lieko svaru un saviem ieradumiem. Tas rada gandarījumu par panākto, nostiprina ticību sev un dod motivāciju turpināt iesākto.

Notievēšana nodarbina gan sieviešu, gan vīriešu prātus. Lai panāktu vēlamo rezultātu, tiek izmēģinātas gan ekstrēmākas, gan saudzīgākas diētas.

  • Olu diēta, kas balstās uz ķīmiskajām reakcijām organismā nevis kaloritātē. Kā tiek apgalvots diētas aprakstā, šī iemesla dēļ nedrīkst jaukt ne secību, ne produktu kārtību, ne aizvietot produktus ar it kā līdzīgiem, jo tad svara samazināšana nebūs efektīva. Olu diēta, kā pamatproduktu nosaka olas un tā ilgst 4 nedēļas.
  • Dukāna diēta, kas sola nevis vienkārši novājēt, bet arī turpmāk saglabāt svaru normas robežās, neierobežo apēstā ēdiena daudzumu un neliek skaitīt kalorijas, tās pamatprincips  - maz ogļhidrātu, daudz olbaltumvielu.
  • Paleo jeb akmens laikmeta diēta, kuras pamatojums ir “atgriešanās pie pirmsākumiem”  caur ēdieniem, kurus varētu būt ēduši akmens laikmeta cilvēki – zivis, dabīgā gaļa, olas, dārzeņi, augļi, sēnes, saknes, rieksti – viss, ko bija iespējams ēst akmens laikmetā. Šīs diētas laikā drīkst ēst produktus tikai no šīm pārtikas grupām.
  • Atkinsa diēta un Atkinsa eko diēta, kas balstās uz ogļhidrātu samazināšanu uzturā.
  • Asinsgrupu diēta nosaka, ka cilvēkam ir jāizvēlas pareizie – katrai asinsgrupai piemērotie produkti,  nevis jāskaita kalorijas.
  • Svara vērotāji un Elastīgā diēta balstās uz uzņemto kaloriju plānu un fokusējas uz sabalansētu uzturu un tā daudzumu.

Tās ir tikai dažas no populārākajām diētām. Tomēr bez specifiskām prasībām, kuras jāievēro uzņemot pārtiku, daudzām diētām ir papildus nosacījumi. Kādi tie ir, lai diēta būtu iedarbīga?

  1. dzert daudz ūdeni (daļu var aizstāt ar nesaldinātām zāļu tējām),
  2. mērenas, regulāras fiziskās aktivitātes,
  3. pilnvērtīgs miegs,
  4. regulāras ēdienreizes,
  5. ierobežota sāls, cukura un alkohola lietošana,
  6. kontrolēts uztura daudzums.

Varbūt šie nosacījumi ir svarīgāki par pašu diētu? Iespējams, ka mainot savus ēšanas un dzīvesveida ieradumus, tievēšana notiks dabiskā veidā?